Walter

Bart Walter

1976
Carré serste 9
1180 Brussel
+32-2-3448790
www.bartwalter.nl
bart@bartwalter.nl


Zondag 12 juni
De Goede Verwachting
Heereweg naast 198
16.30 Surreal Chimpanzee Helps Out Kindly - (schok).
Met Bart Walter (dans) en Frank Stolwijk (saxofoons).



Interpretatie

Dans
Pe Vermeersch Watch out Dancers!- 2004 Gent –
Dans theater ZEPP: Heksuhfee2003-2004 Droomtijd 2002-2003, Piep! 2001-2003 tour Holland
(dans, decor, video). Dans Theater voor kinderen.
Woestijn ’93 WOMB!- 2002 Antwerpen
Afro-Eurasian dance Consortium Ramajana- 1998 Eindhoven; Mauke Cramm

Creatie

Solo dans
&Mac183; Reflections- 2004; Schootsteek-, (1e prijs Pinokkioprijs 2000); fase3- 2000, Red noses lead happier lives- 1999.

Collectieve creatie, dans / bewegings theater
&Mac183; Les yeux du monde, internationale dans/kultuur uitwisselings project Met Magali Revest
&Mac183; Met Audrey van der Krogt Hangmans Clothes; -Vanitas; -Skelettevrouw 2002-2004
(dans,choreografie, decor, muziek and kostuums)
&Mac183; Danstheater Inazuma : Guna Guna-, -DYNE-, en andere performances, 1998-2000 (dans,choreografie, decor, muziek en kostuums)
&Mac183; Orange; Life between walls- 1999 (choregrafie, kostuums )

Opleiding

ABKM kunst Academie Maastricht; Nederland, Dipl.1999. Theatex Specialisaties Performance-video.Dans \bewegings theater

Workshops
Min Tanaka (japan), Ko Morobushi, Carlotta Ikeda, Katsura Kan, Ogury, Tadashi Endo, PetraVermeersch; Frank van de Ven Sabine Seume Theo Janssen;

Prizes and subsidizing
Startstipendium; Stichting fonds voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Bouwkunst Amsterdam. Een bijdrage om jonge talentvolle kunstenaars te helpen. 2000. de Pinokkio prijs 1st Prijs Voor de solovoostelling -Schootsteek- in het Mime
festival: ‘de stilte doorbroken’ Een prijs, voor veelbelovend jong talent


Bart Walter en Magali Revest

Magali Revest

‘Origine’ opent dit jaar het schok festival.
Ze heeft haar hoofd verloren
op een dag met veel wind.
Wie ?
Zij

Ik ben een diertje, een diertje,
Ik ben een vrouw,
Ik was het beest,
rauw…

Ze is vertrokken

Origine vertelt het verhaal van een vrouw op zoek naar haar origine, haar oorsprong. Een vrouw op reis, alle huiden afgooiend om daar te komen, waar de dans de rauwe essentie van het bestaan raakt, zij haar origine ontdekt. Een ontdekking die haar voor altijd zal veranderen. Een duet tussen een vrouw en een kostuum. De vraag is wie van de twee bepaalt die dans? Een dans van samensmeltende tegenpolen.
`De Baron in de bomen` een boek van D`Italo Calvino was een van de inspiratiebronnen voor deze voorstelling. Het boek vertelt het verhaal van een jongen die op een gegeven moment besluit alleen nog in bomen te leven, als revolte tegen de wereld. Daar ontmoet hij vele figuren en een voor hem geheel onbekend universum. Doordat zijn visie op de wereld verandert, verandert ook hij langzaam.
Uit een onderzoek naar vormen en beweging, is het kostuum ontstaan. Een kostuum dat wordt gemanipuleerd, en zo vele vormen aan neemt.
Een kostuum dat het lichaam bedekt en ontdekt. Dat een object wordt, een dier, of gewoon een rok wordt. Dat de wind wordt, of als een tweede huid, cocon wordt. En als marionet, hij is, die de ander is, die we willen of verzinnen. Waarin we vliegen of verdwijnen. Een kostuum is, dat een kostuum is.
Met deze solo onderzoekt Magali Revest, danseres, actrice, en beeldend kunstenares, het verband tussen de plasticiteit van het lichaam, levend en gevoelig, en het levenloze object. Ze smelt ze samen tot één, het kostuum daagt de dans uit zich te herzien, waardoor nieuwe vormen ontstaan, zowel in de dans als in het kostuum.

Tijdens het onderzoek heeft zij verschillende tekeningen en schilderijen gemaakt, deze worden tijdens het festival ten toon gesteld in de Oorsprong.

In 2001 volgde Magali Revest een opleiding aan de LEM (school Jacques Lecoq, Parijs) De basis voor dit onderzoek werd daar gelegd.
Origine heeft onder andere gespeeld op Corsica (festival du rêve, Porto Vecchio) en in Bergen, België. Verder is er een video interpretatie gemaakt door Gunther Campine et Kassim Hamed.

Bart Walter

Bart Walter eindigt dit jaar het festival met zijn improvisatiedans

-Surreal Chimpanzee Helps Out Kindly – (schok)

Deze solo dans wordt gemaakt tijdens en geinspireerd op SCHOK 2005. Tijdens het festival zal ik mij op allerlei mogelijke manieren laten inspireren door alles wat ik zie, beleef, onderga.
Mijn oog, zal een vervreemdend oog worden. Een oog dat kijkt, een oog dat de wereld verdraait, enkel en alleen al door het feit dat ik het ben die kijkt. Ik wil zijn als een vreemde, nieuwschierig als een kind naar de wereld om mij heen. Zoals mijn oog de wereld beinvloed, wil ik dat de wereld mijn lichaam beinvloed, de wereld mijn lichaam laten kneden, vervreemden. Een vreemd lichaam danst de wereld. Ongrijpbaar als het oneindig korte moment dat de eerste zonnestraal de schaduw beroert.

Na zijn afstuderen vertrok Bart Walter richting Japan om een van zijn grote interesses dicht bij de bron te onderzoeken, De Butoh dans. Hij volgt intensieve workshops bij Min Tanaka, een Butohdanser van het eerste uur. Wanneer hij terug in nederland komt maakt hij zijn solovoorstelling ‘SCHOOTSTEEK’, waarvoor hij de Pinokkioprijs 2000 ontvangt,op het mimefestival: ‘De stilte doorbroken’, een prijs voor veelbelovend jong talent. Deze voorstelling was een aantal jaar geleden op Schok te zien.

Zijn voorstellingen karakteriseren zich door een grote lichamelijkheid en een sterk visueel. De poëzie van het rauwe lichaam, sober en bewogen.




In 2004 ontmoeten Magali Revest en Bart Walter elkaar. Uit deze ontmoeting vloeien een aantal vruchtbare samenwerkingen voort. Zo ontwikkelen ze op dit moment twee producties, Les Yeux du Monde (LYDM) en Saltofiets.

LYDM
Les yeux du monde wordt een bewegingstheater voorstelling die het identiteitsvraagstuk onderzoekt. We zien in het begin twee figuren, verdwaald in een bos van kleren. De voorstelling neemt ons mee op een reis via de donkere gangen van ons onderbewustzijn naar de lichte lach van het immer vreemde.
Deze voorstelling bestaat omdat hij reist, en op zijn reis gevoed zal worden door andere culturen. We willen uitwisselen, groeien, nieuwe werelden ontdekken, kortom contact maken. We gaan samenwerkingen aan met kunstenaars van andere landen, zoals muzikanten dansers etc. Door deze samenwerkingen wordt telkens een nieuwe voorstelling geboren. Op het eind van de reis zal de voorstelling een mix zijn van vele invloeden, van vele culturen, een Europese voorstelling, of zelfs een mondiale voorstelling. Op dit moment zijn zij de basisvoorstelling aan het uitwerken tijdens een residentie in de Pianofabriek, Brussel. De bedoeling is om na deze residentie andere residentieplekken te vinden om het onderzoek door te zetten.

Het hele idee is geboren door het verschil van afkomst tussen Bart Walter en Magali Revest. We hebben een andere moedertaal. We ontdekten we dat als je een taal nog niet goed beheerst en je hoort een verhaal, waarvan je dus een aantal woorden wel kent en een aantal woorden niet, het volgende plaats vindt: Met de woorden die je wel begrijpt creëer je je eigen verhaal, die compleet kan afwijken van datgene dat de ander verteld. Deze verhalen waren vaak zeer surrealistisch, vervreemdend, en bijzonder creatief.
Ons doel is om de wereld met een open en nieuwsgierige blik tegemoet te treden, en de vervreemding toe te laten, door niet alles te willen begrijpen, de vreemdeling te blijven. Een kindse nieuwsgierigheid. Dit is de reden waarom we willen dat de voorstelling gaat reizen, want op die manier creëren we voor onszelf telkens een manier om deze staat van zijn op te wekken.

Met LYDM streven ze een poëtische vervreemding na, die zeker niet te intellectueel wordt. Een open weerspiegeling van de wereld, bekeken met nieuwsgierige ogen en verteld vanuit het hart. Vandaar dat we gekozen hebben voor de titel Les Yeux du Monde

Saltofiets

Onder de naam Kokliko theatre maken Magali revest en Bart Walter theatervoorstellingen voor kinderen. Een theater dat zich wil onderscheiden door voorstellingen te maken over thema’s die gevoelig liggen, die het onbespreekbare bespreekbaar wil maken.
Wij zoeken in onze voorstellingen altijd naar manieren om een verhaal zo inventief mogelijk te vertellen. Dit doen wij middels het combineren van vele verschillende disciplines, zoals bewegingstheater, dans, poppenspel, de nodige dosis humor, manipuleerbare decors, tekst, en muziek.

Saltofiets wordt de eerste voorstelling die onde Kokliko uitbrengen. Het wordt een voorstellling over vriendschap en de dood. Over hoe om te gaan met verlies, en hoe echt te leven.
Boris en Tobbe zij elkaars beste vrienden……..waren elkaars beste vrienden...

Na de dood van Boris komen de twee jongens elkaar tegen in een ‘tussen wereld’, als in een droom. Ze weten niet waar ze zijn, waarom ze juist daar zijn, en al helemaal niet hoe ze daar zijn gekomen. Ze bevinden zich in een immens doolhof, verdwaald…op zoek naar de uitgang. Dit doolhof heeft zijn eigen wetten en regels. Een wereld vol mysterie, poëzie en humor. Op hun tocht komen zij drie personages tegen: Een meisje, een vrouw, en de dood.

Het meisje, Veraline, verzamelt herinneringen, objecten. ze maakt ook belangrijke herinneringen bij de jongens los. Maryline is de vrouw die alles ziet, ze bewaart een bijzondere spiegel. Bij haar ontmoeten Tobbe en Boris hun eigen spiegelbeeld. En Mortaline neemt iedereen mee…..maar dit keer bijna de verkeerde.
Door al deze ontmoetingen ontdekken ze langzaam waarom ze in het doolhof zijn: ze moeten nog afscheid van elkaar nemen, een laatste keer. Dat een vriendschapsband sterker kan zijn dan de dood, en dat afscheid nemen heel belangrijk is.

Saltofiets wordt een voorstelling waarin theater, dans, marionetten bewegingstheater, de nodige dosis humor, manipuleerbare decors, tekst, en muziek met elkaar gecombineerd gaan worden.

Verhalen zijn meer dan ooit nodig zijn in onze maatschappij. Ik wil Menselijke verhalen vertellen die een sterke band hebben met alledaagse vragen en situaties, maar dan in een jasje van magie en illusie, werelden creëren waarin alles mogelijk is. Het hebben over de dingen waar je het normaal niet over hebt, of eens iets helemaal op een andere manier bekijken.


‘Als ik zoek naar mengvormen van verschillende artistieke disciplines, is dit aan de ene kant om mijzelf uit te dagen steeds in ontwikkeling te blijven, maar ook zeker een manier om een bepaald theatraal karakter en eigenheid te bereiken. In het Frans zeg men ook wel “spectacle vivant”, oftewel een “levend theater”. Theater is voor mij, juist omdat het live is, een sterk medium. Dit persoonlijke contact bezit de energie om de beleving van het publiek intens te maken, een verhaal een persoonlijk tintje te geven, en het zo beter te laten bekleven.

Ook Saltofiets is een internationaal project, er worden twee versies gemaakt, een nederlandse en een franse. In beide voorstellingen wordt een deel van de tekst in de andere taal gespeeld en gezongen. De bedoeling is dan ook dat de voorstelling zowel in nederland, als belgie en frankrijk gespeeld zal worden.
Begin 2006 zal deze voorstelling getoon worden in de Oorsprong.